Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag, grote kans dat deze hier tussenstaat. staat uw vraag er niet tussen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Lidmaatschap

Wij nodigen uw kind graag uit om kennis te maken met het Scoutingspel! Uw kind mag 3 keer gratis mee doen alvorens te besluiten om wel of niet lid te worden. 

Om uw kind aan te melden voor deze kijkopkomsten kunt u HIER een speltak selecteren. Als u doorklikt naar de pagina van de door u gekozen speltak, vindt u een aanmeldformulier. Vul deze in, dan zal de leiding van de desbetreffende speltak contact met u opnemen en een datum prikken voor een eerste kijkopkomst.

Na 3 gratis kijkopkomsten kunt u met uw kind beslissen of uw kind definitief op Scouting wil gaan. Zo ja, lees dan hieronder hoe uw kind lid kan worden van Scouting Gouden Cirkel.

Om uw kind in te schrijven download u het inschrijfformulier. Print deze uit en lever deze ingevuld en ondertekend in bij de eerstvolgende opkomst. De gegevensbeheerder van de groep zal spoedig hierna de inschrijving opnemen in de administratie van de groep, en uw kind aanmelden bij Scouting Nederland.

De contributie bedraagt € 28,00 per kwartaal. Wij willen dat u het contributiebedrag automatisch overmaakt. Dit moet u echter zelf regelen met uw bank.
De bedoeling is dat u per kwartaal betaalt. U kunt dit bedrag (28,00 euro per kwartaal) overmaken op bankrekeningnummer NL20RABO033.50.55.737 t.n.v. Stichting Scouting Gouden Cirkelgroep te Middelburg (graag naam en speltak erbij vermelden).
U mag ook per jaar betalen, makkelijker voor u en voor ons. Bij tussentijds opzeggen
vindt er dan restitutie plaats.
De betalingen (kwartaal of per jaar) moeten steeds in de eerste maand van het kwartaal
voldaan worden. Het bedrag voor het 1e kwartaal bedraagt € 28,00.

Het komt wel eens voor dat een kind andere hobby's krijgt, een baantje heeft in de weekenden of Scouting simpelweg ontgroeid is. In zo'n geval moeten we helaas afscheid nemen van elkaar. Opzeggen dient formeel met een opzegformulier te gebeuren, zodat de administratie hiervan op de hoogte kan worden gesteld en de contributie stop kan worden gezet.

Opzeggen gaat als volgt:
Print het opzegformulier uit en lever deze ingevuld en ondertekend in bij de leiding van de speltak van uw kind. Mocht u niet in staat zijn om het formulier in te leveren tijdens een opkomst, dan kunt u het ingevulde en ondertekende formulier ook inscannen en e-mailen naar de speltak van uw kind.

Speltakken

Een scoutinggroep is opgedeeld in verschillende leeftijdsgroepen. Deze worden "speltakken" genoemd. Meestal brengt een kind zo'n 3 tot 4 jaar bij dezelfde speltak door. De Welpen zijn er bijvoorbeeld voor kinderen van 7 tot 11 jaar oud.

Bevers: 4,5 tot 7 jaar oud.
Welpen: 7 tot 11 jaar oud.
Scouts: 11 tot 15 jaar oud.
Explorers: 15 tot 18 jaar oud.
Roverscouts: 18 tot 23 jaar oud.
Ouder(e) Scouts: 23+ jaar oud.

Ieder jaar na de zomerstop vindt in september het Overvliegen plaats. De kinderen die dan te oud zijn voor hun huidige speltak (of op korte termijn te oud worden) "vliegen over" naar de volgende speltak. Hierbij nemen ze afscheid van hun oude leiding en speltak, en worden ze verwelkomd door hun nieuwe leiding en speltak. Het Overvliegen is een groot evenement binnen Scouting; vaak moeten de kinderen een aantal beproevingen voltooien om te "bewijzen" dat zij klaar zijn voor de volgende speltak. Dankzij de aanmoediging van ouders, broertjes, zusjes, opa's en oma's is dat gelukkig nog nooit mis gegaan.

Het Scoutingspel

Een opkomst gaat bijvoorbeeld als volgt:

Een kwartier voor het begin van de opkomst stromen de kinderen binnen. Als het tijd is moeten alle kinderen in een kring gaan zitten en vind de openingsceremonie plaats (dit verschilt per speltak, de bevers zingen bijvoorbeeld een liedje, de Welpen roepen een yell en de Scouts lezen uit het logboek). Daarna mogen we ons gelukkig iets meer ontspannen. De leiding legt eerst een kort openingsspelletje uit, waarna we een kwartiertje flink kunnen rauzen tijdens "Britse Bulldog". Daarna is het tijd voor het hoofdprogramma: "Levend Stratego", een gaaf bosspel waarbij we op zoek gaan naar de vlag van de tegenstanders. Halverwege krijgen we een beker limo met iets lekkers, waarna we verder gaan met spel. Een kwartier voor het einde zijn we klaar, maar gelukkig is er nog tijd over voor een kort potje "Bulletje trek". En dan zitten de twee uur er al weer op. Na het afsluiten en het neerhalen van de vlag, is het tijd om naar huis te gaan.

De openingsceremonie verschilt per speltak. De overige opvulling is aangepast op de leeftijdsgroep.

Bevers

Alle kinderen en leiding gaan hand in hand in de kring staan en zingen een lied met verschillende pasjes

Welpen

Alle kinderen en leiding gaan in de kring staan en doen een yell

Scouts

Alle kinderen en leiding gaan in de kring zitten en de persoon die het logboek mee naar huis had genomen leest hieruit voor. (in het logboek schrijft steeds een lid over de afgelopen opkomst)

De wet wordt bij het instaleren van een Bever-, Welpen- en Scouts voorgedragen.

Bevers
Ik ben een Bever
Wat Bevers doen, doen we samen.

Welpen
Een Welp speelt samen met anderen in de jungle
Een Welp is eerlijk, vriendelijk en zet door
Een Welp zorgt goed voor de natuur

Scouts
Een Scout trekt er samen met anderen op uit om de wereld te ontdekken en deze meer leefbaar te maken
Een Scout is eerlijk, vriendelijk en zet door
Een Scout is trouw, waardebewust en zorgt goed voor de natuur
Een Scout is behulpzaam en respecteert zichzelf en anderen

De belofte wordt afgelegd door de scout bij zijn installatie. Je hoeft deze niet uit het hoofd te kennen - de leiding zal hem regel voor regel voorzeggen.

Bevers
Ik beloof mijn best te doen een goede Bever te zijn. Samen te spelen en samen te delen.

Welpen
Ik beloof mijn best te doen een goede Welp te zijn.
Iedereen te helpen waar ik kan en mij te houden aan de Welpenwet.
Jullie kunnen op mij rekenen.

Scouts
Ik beloof mijn best te doen een goede Scout te zijn.
Iedereen te helpen waar ik kan en mij te houden aan de Scoutingwet.
Ik wil samen met anderen het goede zoeken en bevorderen.
Jullie kunnen op mij rekenen.

Explorers
Ik beloof mijn best te doen een goede Explorer te zijn.
Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet.
Ik wil samen met anderen het goede zoeken en bevorderen.
Ik wil de kansen die ik krijg benutten, door zo goed mogelijk om te gaan met de middelen die mij ter beschikking staan.
Jullie kunnen op mij rekenen.

Roverscouts
Ik beloof mijn best te doen een goede Roverscout te zijn.
Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet.
Ik wil samen met anderen het goede zoeken en bevorderen.
Ik wil de kansen die ik krijg benutten, door zo goed mogelijk om te gaan met de middelen die mij ter beschikking staan.
Ik wil ontdekken op welke manier ik een bijdrage kan leveren aan de samenleving, zowel binnen als buiten Scouting.
Jullie kunnen op mij rekenen.

Leidinggevenden
Ik beloof mijn best te doen goede leiding te zijn.
Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet.
Ik wil jullie helpen goede scouts te zijn en jullie stimuleren in je ontwikkeling.
Ik wil dit samen met de andere leiding doen.
Jullie kunnen op mij rekenen.

De installatie is een traditionele ceremonie waarna het nieuwe lid zich officieel lid van de speltak mag noemen. Een nieuwe scout kan alleen door een reeds geïnstalleerde scout geïnstalleerd worden. Hiermee loopt de "installatie-stamboom" helemaal terug tot de oprichter van Scouting, Lord Baden-Powell!

Tijdens de installatie legt het nieuwe lid de belofte af met de linkerhand op de vlag en de rechterhand in saluut. Hierna krijgt hij/zij de insignes opgespeld door de leiding en/of een mede-scout. Ten slotte geeft hij/zij de leiding de linkerhand - dit is symbolisch omdat de linkerarm dichter bij het hart zit - en mag de leiding hem/haar feliciteren: vanaf nu hoort de scout écht bij de speltak!

U dient zelf een ScoutFit (blouse en bruine das) aan te schaffen. Bij het onderdeel ScoutFit leest u waar deze verkrijgbaar zijn.

De groep verzorgt de insignes die bij de ScoutFit op worden gespeld.

De Welpen en Scouts - dus de kinderen van 7 tot 15 jaar - zijn opgedeeld in subgroepen. Bij de Welpen heet dit een "nest", bij de Scouts een "ploeg" (eerder ook wel "patrouille").

deze groepen zijn vooral bedoeld als werk groepjes waarvan steeds de 2 oudste van de groep de 'leiding' hebben, de subgroepjes worden vooral gebruikt tijdens regio activiteiten en kampen. In deze groepjes leren de kinderen vooral samen te werken.

De Scoutfit

De ScoutFit is het uniform van Scouting Nederland. Het bestaat uit een blouse en een das. De kleur van de blouse verschilt per speltak. Zo dragen de Bevers een rode blouse, de Welpen een groene blouse, de Scouts een beige blouse en de Explorers, Roverscouts en Stamleden een brique blouse.

De kleur van de das verschilt per scoutinggroep. Bij de Gouden Cirkel wordt een effen bruine das met witte streep gedragen.

Bij officiële aangelegenheden zoals bijv. de Dodenherdenking op 4 mei, dragen we naast de blouse en das ook een blauwe spijkerbroek.

Zo'n uniform, is dat nog wel van deze tijd? Die vraag horen we regelmatig. De gedachte achter het dragen van de ScoutFit is het uitstralen van eenheid, naar buiten en naar onze eigen leden. Er is dan geen onderscheid tussen de leden, of ze nou uit een rijk of arm gezin komen. Of je nou dure designerkleding draagt of een oud kloffie, met je ScoutFit eroverheen ziet niemand het. Overigens raden we het oude kloffie van harte aan - het is eerder uitzondering dan regel dat je een Scoutingopkomst met schone kleren verlaat.

Soms wordt het dragen van de ScoutFit als militaristisch gezien. Het uniform van Scouting vroeger is ontstaan uit de destijds gangbare tropenkleding. Lord Baden-Powell, de oprichter van Scouting, zag dit als een praktische oplossing en nam het over in zijn Scouting-uniform. Later zagen verscheidene defensies hier ook het nut van in, en namen ook zij het uniform als basis voor hun kleding. Scouting is dus eigenlijk een trendsetter op dat gebied. Omdat het woord "uniform" tegenwoordig niet bij iedereen even goed valt, hanteert Scouting Nederland de term "ScoutFit", een combinatie van "Scout" en "outfit".

De ScoutFit is te koop bij de ScoutShop. Onze ervaring is dat de bezorging doorgaans erg snel is, al na een paar dagen heb je je spullen in huis.

ScoutFit Bevers
ScoutFit Welpen
ScoutFit Scouts
ScoutFit Explorers/Roverscouts/Stam

Das (bruin) verkrijgbaar via de speltak

Bij de Gouden Cirkel geldt de afspraak dat de ScoutFit (blouse en das) ten minste gedragen wordt tijdens het openen en afsluiten. Na het openen is het wel gewenst, maar niet verplicht. Als het erg warm is, is het bijvoorbeeld wel zo lekker om je blouse uit te kunnen doen en in een t-shirt rond te kunnen rennen.

Bij activiteiten buiten ons terrein dragen we vrijwel altijd de volledige ScoutFit.

Vraag bij je leiding naar de gevonden voorwerpen, grote kans dat je blouse of das er tussen ligt. Ben je je das écht helemaal kwijt, dan wil het soms wel eens helpen om je leiding lief aan te kijken. De meeste leiding heeft thuis namelijk wel een aantal reservedassen liggen.

Tip: zet je naam en/of je initialen in de binnenkant van de das, dan is het voor ons makkelijker om de rechtmatige eigenaar van een rondslingerende das te vinden.

Zie de onderstaande afbeelding. Kom je er niet uit, vraag het dan tijdens een opkomst aan je leiding.

Gegevens

De gegevens staan opgeslagen in Scouts Online (SOL), het gecentraliseerde administratiesysteem van Scouting Nederland. Hier kunt u uw gegevens inzien en wijzigen.

Het gezondheidsformulier bevat essentiële informatie om de veiligheid van uw kind binnen de groep te kunnen waarborgen. Zo staan er contact- en noodgegevens in van de ouders/verzorgers, gegevens m.b.t. de huisarts en verzekeringspolis van uw kind, en noodzakelijke informatie omtrent zwemdiploma's, medicatie en allergiën. 

Het gezondheidsformulier wordt voor ieder zomerkamp opnieuw ingezameld. Dit is nodig om de informatie op het formulier up-to-date te houden. Het formulier word na het zomerkamp weer teruggegeven.

ben je je gezondheidsformulier kwijt download dan hier het gezondheidsformulier (PDF) en lever deze in bij de leiding van uw kind's speltak.

Mailings naar leden en ouders worden verzonden via Scouts Online (SOL), het gecentraliseerde administratiesysteem van Scouting Nederland. Ontvangt u geen e-mails van de groep, dan kan dit verschillende redenen hebben:

• De e-mails vanuit SOL of de groep worden afgevangen door een spam-filter. Controleer uw spam-folder op mails van de Gouden Cirkel.
• Uw e-mailadres staat niet correct in SOL. Dit kunt u oplossen door in te loggen en uw gegevens aan te passen onder "Mijn Scouting" en dan "Mijn basisgegevens".
• U bent nog niet aangemeld bij SOL/Scouting Nederland. Mogelijk is er iets mis gegaan met uw inschrijving. Neem contact op met de leiding van uw speltak om dit te verifiëren.

Met de nieuwe privacywetgeving (AVG/GDPR) is er een boel veranderd voor verenigingen - zo ook voor de Roothaangroep. Hoe wij omgaan met uw gegevens kunt u inzien in de privacyverklaring.

Vrijwilligers

Vanaf je 15e kun je leiding worden bij de Gouden Cirkel. Wil jij je inzetten voor een leuke vrijetijdsbesteding en het bevorderen van de ontwikkeling van kinderen, neem dan contact op via het contactformulier of stuur een mail naar info@scoutinggoudencirkel.nl.

Niks, nakkes, nada! Er werken geen betaalde krachten binnen de Gouden Cirkel. De groep draait 100% op vrijwilligers, die zich iedere week weer inzetten om kinderen een leuke, uitdagende vrijetijdsbesteding aan te beiden, te helpen bij de ontwikkeling van het kind en de groei van zelfvertrouwen binnen het kind te bevorderen. Meer dan 50 vrijwilligers werken samen aan één doel: het ontwikkelen van kinderen tot awesome human beings.

Van ieder kaderlid binnen Scouting Gouden Cirkel wordt een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) geëist.

Het gros van alle leiding is niet opgeleid als docent, jeugd- of jongerenwerker, maar heeft een gewone baan - vaak zonder raakvlak met jongerenbegeleiding. Daarom neemt de leiding deel aan Scouting Academy, een door Scouting Nederland opgezet leertraject dat aspirant-leiding de skills aanleert om een groep kinderen te (bege)leiden. De competenties van de leiding worden getoetst op groepsniveau door de praktijkbegeleider, en op regionaal niveau door een regiobegeleider. Voldoen deze competenties aan de verwachtingen, dan behaalt de leiding zijn kwalificatie en mag hij het "vinkje" op de borst spelden.

Na het behalen van de kwalificatie blijft de leiding zich doorontwikkelen door middel van leiding-studiedagen, workshops tijdens evenementen als het KampEvent en de ScoutIn, en evaluatie- en zelfontwikkelingsessies met het leidingteam (ondersteund door de groepsbegeleider).

Naast de nodige Scoutingkennis is er in ieder team ook altijd iemand aanwezig met kennis van EHBO.

Verhuur

U vult  het aanvraag formulier in (zie verhuur pagina). De verhuurder neemt vervolgens contact met u op. Indien de accommodatie beschikbaar is in de door u gewenste periode, krijgt u een optie op die periode. Deze optie is twee weken geldig en zal daarna verlopen. U ontvangt van de verhuurder een offerte. Indien u akkoord gaat kunt u deze ondertekend terugsturen via mail (foto/scan) of post. Na ontvangst van de ondertekende offerte wordt de reservering definitief gemaakt door de verhuurder. Twee weken voor aanvang van de huurperiode dient het volledige bedrag inclusief borg te zijn overgemaakt naar de in de offerte genoemde rekening. In de dagen voor aanvang van uw verblijf worden de sleuteloverdracht en andere praktische zaken met u overlegd.

De reserveringen worden afgehandeld door Lia, de verhuurder van het pand. Voorafgaand aan en na afloop van uw verblijf heeft u met Lia contact, hoofdzakelijk via de mail (verhuur@scoutinggoudencirkel.nl). Tijdens uw verblijf krijgt u het telefoonnummer van een andere vrijwilliger, bij wie u voor dringende vragen terecht kunt.

Aanvragen worden doorgaans wekelijks verwerkt, dus het kan een paar dagen duren voordat u antwoord heeft. Het wil helaas wel eens voorkomen dat het door omstandigheden iets langer duurt. In dit soort gevallen of bij spoed kunt u direct contact opnemen met de verhuurder en/of met het secretariaat.

Dat kan! Voor ons komt zaterdag tussen 10 en 12u vaak het beste uit, maar ook daarbuiten is er een hoop mogelijk. Neem contact op met de verhuurder om een afspraak in te plannen.

Het volledige huurbedrag inclusief borg dient uiterlijk acht weken voor aanvang van de huurperiode over te zijn gemaakt. Het rekeningnummer vindt u in de offerte.

Dit komt regelmatig voor, omdat het maanden van tevoren vaak onmogelijk is een exact aantal op te geven. We vragen u een reële schatting te maken voor het aantal personen. De offerte wordt hierop gebaseerd, maar deze kan later nog bijgesteld worden. Mocht u al betaald hebben, dan kan het verschil verrekend worden bij de terugbetaling van de borg.

De borg wordt tussen 1 en 4 weken na uw verblijf teruggestort naar de rekening vanwaar de oorspronkelijke betaling is overgemaakt.

Kort samengevat dient het pand te worden opgeleverd in dezelfde staat als waarin het door u ontvangen is. Dit houdt in:

- alle lokalen, gebruikte blokhutten en de gang veegschoon
- de keuken en het sanitair dweilschoon
- het aanrecht, de wasbakken en toiletten schoongemaakt
- alle stoelen, banken en tafels opgestapeld tegen de muur van het lokaal
- alle containers en prullenbakken leeg (geleegd in onze container)

Voor en na uw verblijf zal de aanwezige vrijwilliger een ronde met u lopen langs de gehuurde ruimtes, zodat beiden op de hoogte zijn van de situatie voor en na uw verblijf. Bij schade en/of vervuiling behoudt de verhuurder zich het recht voor (een deel van) de borg in te houden.

Het gebouw bestaat uit een ruim stuk grond met een brede gracht rondom en een hek. Op een hoek van het terrein staat het gebouw, er is een stuk bestrating en een groot grasveld voor programma. Op het terrein hebben we verschillende bomen geplant. Ook is er een vlaggenmast en een straatlantaarn en een schuurtje op het terrein aanwezig.

Het gebouw bestaat uit twee verdiepingen met op de begane grond twee grote lokalen (Bevers en de Welpen) en een keuken. Ook zijn er beneden twee toilletten en een invalidetoillet. De berging bevindt zich eveneens op de begane grond. (Deze is niet beschikbaar voor verhuur en afgesloten) Op de eerste verdieping zijn 3 lokalen. Een groot lokaal van de scouts en twee kleinere lokalen van de explo's en de stam. (De lokalen van de explo's en de stam zijn niet beschikbaar voor verhuur en afgesloten) Ook zijn er twee douches en een toillet op de eerste verdieping.
Op de begane grond is het gebouw goed toegankelijk voor mensen in een rolstoel.

Op last van de brandweer is slapen op de bovenverdieping niet toegestaan.

Voor de afvoer van huishoudelijk afval is een container aanwezig.

De huurprijs voor gebouw en terrein bedraagt € 4,50 per persoon per nacht met een minimum bedrag van € 60,00 per nacht. De waarborgsom voor het gehuurde bedraagt € 200,-.

 

Het maximale aantal aanwezige huurders is gesteld op 40.

 

Gas, water en elektra worden apart in rekening gebracht en verrekend met de borg, te weten

respectievelijk € 1,10, € 2,00 en € 0,30 per eenheid. De meterstanden worden bij aanvang en

beëindiging van de huurperiode door zowel huurder als verhuurder vastgesteld en daarna verrekent.

 

Naast deze gelden voor gas, water en elektra wordt er per verblijf van 2 nachten of langer, een som in rekening gebracht voor het deponeren van afval, gemaakt tijdens het verblijf. Deze zal € 10,- per verblijf bedragen en in worden gehouden op de waarborgsom.

 

De borg van € 200,- dient direct na ondertekening van het contract te worden overgemaakt op rekeningnummer 335055737 t.n.v. Scouting Gouden Cirkel te Middelburg o.v.v. eerste datum huur.

 

U dient het bedrag van de borg en huur vanaf een bankrekening van een scoutinggroep te betalen.

 

Het Internationale Banknummer (IBAN) is: NL20 RABO 0335 0557 37. De Bank Identificatie Code

(BIC): RABONL2U.

 

De totale huurprijs dient uiterlijk 8 weken voor ingang van de huurperiode te worden betaald.

Indien de overeengekomen bedragen niet voor deze termijn zijn betaald zal de huurder niet tot het gebouw en terrein worden toegelaten.

 

Indien de huurder deze overeenkomst niet na kan komen is verschuldigd;

- bij annulering binnen 4 weken – 50% van de huurprijs

- bij annulering binnen 2 weken – 75% van de huurprijs

- bij annulering binnen 1 week – 100% van de huurprijs.

De volledige borg zal in deze gevallen altijd teruggestort worden

 

Opkomsttijden

Bevers       zaterdag 10:00 - 12:00
Welpen      zaterdag 10:00 - 12:00
Scouts       zaterdag 09:45 - 12:15
Explorers   vrijdag 19:30 - 21:30
Stam         vrijdag 20:00 - 00:00
 

Hier zijn we te vinden

Scouting Gouden Cirkel
Geersesweg 8a
4332 RA Middelburg
 
LET OP: dit is geen postadres
Dit is de officiële website van de vereniging Scouting Gouden Cirkel. Copyright © 2019 Scouting Gouden Cirkel.